Hypotheekstress voorkomen doe je zo (5 stappen)

Financiële producten zijn vaak behoorlijk complex. Weinig consumenten hebben de financiële kennis om zelf een hypotheek af te sluiten. De meeste mensen schakelen daarom een hypotheekadviseur in, maar ook daarbij kan van alles misgaan, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. In dit artikel gepubliceerd op de Consumentenbond website lees je hoe je een goed hypotheekadvies kunt krijgen.

 

Deze mensen hebben duidelijk geen hypotheekstress 🙂

Snel naar:


Wat weet je van hypotheken?

Financiële producten zijn vaak eindeloos gecompliceerd. Als consument heb je vaak onvoldoende kennis om zelf een hypotheek af te sluiten. Dan is het slim om een hypotheekadviseur in te schakelen voor advies. Of je deze nodig hebt, hangt af van je financiële kennis en ervaring. Doe de test op de website van Weet wat je weet.

Wat kan er misgaan?

Als het hypotheekadvies niet deugt, kun je met een onverwachte hypotheekschuld blijven zitten. Of je ontdekt dat je jarenlang teveel betaalde door onnodig dure verzekeringen.

Een voorbeeld hiervan is de woekerpolisaffaire, waarbij het vooral misging met provisies. De tussenpersoon kreeg in dat geval een beloning voor de bemiddeling terwijl de kosten werden doorgerekend in de hypotheek. Sommige tussenpersonen hadden meer oog voor het binnenharken van zo veel mogelijk provisie dan voor de belangen van de klant. Om die reden is provisie sinds 1 januari 2013 niet meer toegestaan.

In 5 stappen naar een goed advies

Een goed hypotheekadvies is meer dan een zoektocht naar de hypotheek met de laagste maandlasten. Het houdt rekening met je persoonlijke financiële situatie, is onafhankelijk en transparant; het is duidelijk wat de tussenpersoon eraan verdient.

Hypotheekadvies nodig? Loop ons 5-stappenplan hieronder door.

Stap 1. Vóór de afspraak met je hypotheekadviseur

Stap 2. Tijdens het eerste gesprek

  • Is de adviseur duidelijk over zijn werkwijze, de (geschatte) kosten en wat je van die werkwijze kunt verwachten? Financieel advies is nooit gratis en kost al snel rond de €2500.
  • Overhandigt de adviseur een dienstverleningsdocument en dienstenwijzer?
    • Dienstverleningsdocument: bevat de werkzaamheden, kosten en betaling van de adviseur
    • Dienstenwijzer: bevat de aanbieders waarmee de adviseur zaken doet.
  • Stelt de adviseur duidelijke vragen over je financiële situatie en hypotheekwensen?

Stap 3. Na het eerste gesprek

  • Weet de adviseur wat je maximaal kunt en wilt betalen per maand aan lasten? Denk aan:
    • Je financiële situatie (zoals inkomen, uitgaven en schulden);
    • Toekomstplannen (zoals eerder met pensioen en minder werken);
    • Voorkeur voor stabiele of variabele maandlasten;
    • Hoeveel je wilt aflossen;
    • Hoe groot het financiële risico mag zijn?
  • Hoe onafhankelijk is de tussenpersoon? In de dienstenwijzer staat met hoeveel aanbieders de tussenpersoon zaken doet en wat zijn relatie met een aanbieder is.

Stap 4. Het hypotheekadvies

  • De adviseur controleert of het advies echt goed begrepen is en geeft zo nodig extra uitleg.
  • Op de offerte staan de exacte advieskosten in eurobedragen vermeld.
  • In het hypotheekadvies zijn zowel de bruto- als nettokosten van de hypotheek uitgerekend en wat deze in de toekomst zijn.

Stap 5. Nazorg

  • Een goede adviseur neemt na het afsluiten van de hypotheek nog regelmatig contact op. Bijvoorbeeld bij wijzigingen in de Belastingwetgeving of andere belangrijke zaken die jou als klant aangaan.
  • Hij volgt je vermogensopbouw en evalueert regelmatig of je financiële doelstellingen gehaald worden.

Handige hulpmiddelen

Een hypotheekgesprek vraagt om goede voorbereiding. Daarom heeft de Consumentenbond handige vragenlijsten gemaakt die je kunt uitprinten om je hypotheekgesprek goed voor te bereiden. Klik op de onderstaande linkjes om naar de juiste vragenlijst te gaan.

10 tips voor hypotheekadvies

Zorg dat je goed voorbereid bent als je een hypotheek af- of oversluit. Dat voorkomt hypotheekstress. Deze 10 tips helpen je verder (pdf).

Vergelijk ook alle hypotheken.

Bronbericht: Consumentenbond
Comments are closed.

Privacyverklaring | Design: Buro N11